Monday, June 22, 2009

" Minta i.c dan lesen encik..."

"Selamat pagi encik.. Encik kena speed trap kira-kira 24 kilometer di belakang. Kelajuan encik 138 km/j. Minta i.c dan lesen encik..."

Begitulah kata-kata anggota polis trafik yang menahan saya ketika road block di hiway LPT dekat exit ke Temerloh pagi minggu yang lalu. Pagi ahad...jam 9.30 pagi...udara sejuk...jalan clear...memang la sedap memecut!

Dengan senyum dan muka manis, beliau menjalankan tugasnya menyaman saya yang memandu melebihi had laju. Memang salah saya pun, so redha aje lah...

Selesai menulis, beliau menyerahkan notis saman untuk saya sign. Saya pun sign. Kemudian saya tanya : 'encik, berapa had laju yg boleh ye..?" "Maksimum 120 saja, tapi kalau dah 121 km/j encik akan disaman juga", katanya.

"Oohh..gitu, boleh minta maaf ke encik? Saya tak perasan tadi..." kataku cuba menagih simpati.

"Maaf cik, encik dah lebih 28 km/j. Banyak tu.." Katanya lagi sambil tersenyum.

Saya pun senyum balik padanya, dan akur bahawa beliau telah menjalankan tugasnya dengan betul. Memang salah saya dan memang patut disaman.

Pengalaman ini menangkis persepsi saya selama ini bahawa anggota polis tu kasar dan tak bersopan. Barangkali memang ada yang begitu. Tapi, bukan semuanya begitu. Anggota yang menyaman saya begitu bersopan dan berhemah sekali. Sekalung pujian saya berikan kepada beliau dan rakan-rakannya. Abang saya yang turut sama kena saman pun mengalami pengalaman yang sama.

Wak...hehe...padan muka kita !

Morale of the story :

1. Jangan pandu lebih had...!
2. Senyum itu sedekah, senyum itu pelembut hati...

2 comments:

Kathy said...

Ustaz kena saman???

abuamin said...

Hmm.... bagi sumbangan kat kerajaan.