Friday, December 4, 2009

One man's trash is another man's treasure...


Dipetik daripada Malaysiakini.com :

Ikan sungai, ubi laris di musim bah
Dis 4, 09 3:46pm

Menikmati ubi rebus bersama kelapa atau sambal ketika minum petang di musim banjir sememangnya membuka selera.

Sebab itulah ketibaan musim tengkujuh setiap penghujung tahun di Pantai Timur sering dinanti-nantikan kebanyakan penanam ubi di Kelantan untuk menambah sumber rezeki.

"Permintaan terhadap ubi tinggi mendadak, tidak kira apa jenis ubi pun, ubi kayu, ubi keledek, ubi badak atau ubi itik, semuanya laku.

"Makin hujan makin ramai pelanggan, kalau tidak hujan pelanggan mula berkurangan. Tidak tahulah mengapa, tapi mungkin kerana kenikmatan yang dirasai apabila makan ubi dihidangkan panas-panas sewaktu hujan, memang menyelerakan," kata Mohd Naim Zainuddin, 16, seorang peniaga ubi di Machang.

Seorang penoreh getah, Meriam Dollah, 40, berkata menjual ubi di musim banjir membolehkannya menambah pendapatan keluarga kerana pekerjaan menoreh tidak dapat dilakukan ketika musim hujan.

Selain ubi, ikan sungai turut menjadi tumpuan peniaga dan pelanggan.

Saipul Bahri Osman, 30, berkata beliau akan menjual pelbagai jenis ikan sungai yang dipancingnya seperti sepat, kelah dan keli.

"Daripada sekadar hobi sebelum ini, setahun sekali dapat juga untung," katanya.

* Saya kata : Memang betullah... saya di Selangor ni, walaupun takde bah, tapi musim hujan dan cuaca yang sejuk ni membuka selera untuk menikmati hidangan ubi rebus cicah sambal ikan bilis... sedapnya? pergh...!!!

No comments: