Sunday, May 16, 2010

Doa Hari Guru 2010

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ , وَالعَاقِبَة لِلْمُتَّقِيْنَ وَالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ

Ya Allah , Tuhan Yang Maha Pengasih ,
Kami merafakkan rasa kesyukuran kepada-Mu kerana mengizinkan kami untuk meraikan Majlis Sambutan Hari Guru Tahun 2010 peringkat SMK Bandar Utama Damansara 3 pada pagi yang berbahagia ini dengan tema :
“Guru Pembina Negara Bangsa ”

Ya Allah, Tuhan Yang Maha Pengampun,
Kirimkanlah doa kesejahteraan kami buat guru-guru kami yang telah terdahulu menemui Ilahi. Sejahterakan dan bahagiakanlah mereka di alam sana. Mereka telah berjasa membebaskan kami daripada kejahilan. Kini, izinkan kami meneruskan usaha mereka membawa ummah daripada kegelapan jahilyyah, kepada cahaya ilmu dan kebenaran.

Ya Allah , Ya ‘Azizi Ya Sattar Ya Fa’alullima yurid ,
Sesungguhnya, tugas sebagai guru adalah tugas yang mulia dan murni sepanjang zaman. Justeru, kurniakanlah kepada guru-guru kami hati yang ikhlas dalam menyempurnakan tanggungjawab yang berat ini dengan sebaiknya . Lorongkanlah hati guru-guru kami agar menjadikan seluruh aktiviti dunia pendidikan sebagai ibadah mengharapkan rahmat dan keredhaan-Mu semata-mata.

Ya Allah , Ya Mudabbiral amri ,
Pada saat dan detik ini, kami hulurkan tangan pengharapan , memohon ihsan dan pimpinan-Mu agar Engkau anugerahkan rasa kasih sayang kepada barisan pendidik yang budiman terhadap anak-anak didik mereka, sebagaimana mereka mengasihi dan menyayangi anak- anak mereka sendiri. Kurniakanlah kepada mereka kesabaran, ketabahan, semangat kerjasama yang tinggi dalam sebuah pasukan, semangat permuafakatan dan semangat juang yang tidak mengenal erti putus asa dalam memikul tanggungjawab sebagai seorang pendidik. Izinkanlah mereka menyumbang tenaga , idea dan kepakaran demi meningkatkan kualiti akademik dan kokurikulum pelajar-pelajar sekolah ini khasnya dan di arena pendidikan perdana amnya .

Ya Allah , Ya Mukawwiral laili wan nahar,
Pada kesempatan ini , kami mohon kepada kebesaran dan kehebatan-Mu ya Allah, sudilah kiranya Engkau kurniakan ke dalam hati anak-anak didik kami sifat yang mulia dan akhlak yang luhur. Lenturkanlah jiwa mereka agar sentiasa menghormati guru, mendengar tunjuk ajar, mematuhi teguran dan menerima bimbingan guru. Semoga kelak mereka akan menjadi insan berilmu yang beradab, dan berbakti kepada agama, bangsa dan negara tercinta .

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا ، وَتَفَرُّقَـَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقاً مَعْصُوْمًا
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَة ً وَفِي الأخِرَةِ حَسَنَة ًوَقِنَا عَذَابَ النَّار ِ
وَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ ، وَالْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْنََ

No comments: