Thursday, May 19, 2011

Hari Guru 2011 : Sebuah Refleksi..


Hari Guru 2011 sudah 3 hari berlalu. Namun senario di sekolah sejak akhir-akhir ni banyak membuatkan aku berfikir : apakah niat dalam hati seorang guru setiap hari sebelum pergi ke sekolah?

Guru bukanlah seorang pekerja kerajaan semata2. Memang kita makan gaji, tapi kita sebenarnya ada amanah yg jauh lebih besar lagi.

Guru bukan setakat pengajar...
Guru adalah pendidik.
Guru adalah pendakwah.
Guru adalah model.
Guru adalah muaddib.
Guru adalah murabbi.

Lalu, kalaulah setiap hari kita memarahi pelajar, mengherdik pelajar, memaki pelajar, memberi bermacam2 label kepada pelajar... kemudian... masuk bilik guru kita kongsi pulak cerita dengan guru2 lain tentang keburukan dan kenakalan pelajar itu, kemudian sama2 mentertawakannya... guru kategori apakah kita ini?

Tak cukup dengan itu, kita sindir pelajar di hadapan kawan2 sekelasnya, panggil namanya, mempermainkan pertanyannya dan memalukannya ketika kebetulan pelajar itu memasuki bilik guru, ya Allah... guru bangsa apakah kita ini?

Betul... pelajar itu memang bermasalah, pelajarannya lemah, perangainya buruk, keluarganya porak peranda, pemahaman agamanya cetek.. tapi.. bukankah itu tugas hakiki kita sebenarnya?

Tugas kita adalah untuk memanusiakan manusia. Kita usahakan membentuk pelajar yang serba-serbi hancur itu menjadi manusia yang sekurang-kurangnya bermanfaat kepada dirinya dan tahu dia ada Allah yang memerhatikan dan menjaganya.. Cukuplah tara tu pun paling minima!

Kalau kebencian yang kita beri kepada pelajar, adakah kita harapkan dia akan berikan kita kasih sayang? Tak mungkin...

Oleh itu, saya berdoa supaya Allah jadikan kita insan guru yang memandang anak-anak didik kita tu macam anak kita sendiri. Kalau marah pun, marah sayang.. kalau denda pun, denda sayang... bukan memandang pelajar bermasalah dengan muka penuh benci, jelek dan meluat !

Guru juga sebenarnya pendakwah. Kalau da'ie (pendakwah) mencemuh mad'u (sasaran dakwah)nya, habislah...

Kalaulah para pendakwah Islam dulu mengeluh nak sampai ke Tanah Melayu, apa la jadi dengan kita sekarang agaknya ye..

Anak-anak kita masih kecil. Suatu hari nanti kita akan mengharapkan agar anak-anak kita dididik oleh guru-gurunya dengan didikan yang terbaik. Kita harapkan agar guru-guru anak2 kita akan mengajar anak2 kita dengan penuh kasih sayang. Kalau kita berharap begitu, bukankah ibu bapa pelajar2 kita juga mengharapkan benda yang sama?
Adilkah kita selama ini?

Coretan ini adalah muhasabah diri @ refleksi saya sebagai seorang pendidik. Mudah-mudahan Allah akan menilai usaha kita selama ini sebagai ibadah yang diterima di sisiNya. Ameen..

4 comments:

LeeAneem said...

teman sayang guru2 teman....
tima kasih guru2ku...

Riki said...

So true. Frankly, I don't like most of my teachers because for me, they are all not mature.

Bila jadi something, cerita kat satu bilik guru, mengaibkan pelajar. Mengherdik dengan kasar.

Saya langsung tak respect.

hafiz-ahmad said...

Guru yang macam ni adalah umpama ibubapa kedua dalam hidup murid-murid.Tapi bukan salah guru lagi jika anak murid menolak didikan murni guru itu.

ZEBY said...

Cita-cita menjadi guru belum kesampaian :(