Friday, January 23, 2009

Bagai timun dengan durian...

Bayangkan situasi ini :

Situasi 1 :

Jam 6.40 pagi. Gelap. Naik motor di jalan biasa pada kelajuan 80 km/j. Tiba-tiba kereta depan , sebuah Toyota Altis - dipandu seorang perempuan cina, membrek keretanya dan berhenti di tengah2 jalan kerana tidak mahu memotong bas di hadapannya sedangkan jalan itu ada 2 lorong pergi dan satu lorong balik.

Motor di tunggang di belakang kereta terpaksa membrek mengejut juga. Berdecit2 tayar. Terpaksa guna brek tangan juga, menyebabkan penunggang terdorong ke depan sampai dada mencecah panel meter motorsikal. Beberapa inci lagi kena... Lady driver tu, kemudian terus pergi tanpa tahu kesusahan yg telah di ciptanya..

Situasi 2 :

Jam 5.30 petang. Atas highway, dekat cabang "Y" dari Damansara ke Sg.Buluh. Satu cabang lagi ke arah Jalan Duta. Kelajuan 100 km/j. Lori bersusun2 sbb slow naik bukit.
Tiba2... sebuah penyodok tanah (scoop) sepanjang kira-kira 1 meter terpelanting keluar dari bawah sebuah lori 10 tayar ke arah laluan motor. Si penunggang motor yang terkejut tidak sempat berbuat apa2. Hanya memegang handle motor dengan kuat dan berserah... Mujur...penyodok itu melintang secara setentang ( tidak selari ) dengan tayar motor. Motor hanya melambung sikit apabila melanggar batang penyodok dan melepasinya. Kalau lah batang penyodok itu senget, kemungkinan besar motor jatuh menggelongsor dan melanggar benteng besi tepi highway. Lebih malang lagi, kalau menggelongsor ke bawah lori...

Situasi 3 :

Jam 3.00 petang. Matahari panas terik. Atas highway. Motor dinaiki tiba2 pancit. Exit terdekat berada 12 km di depan. Nak tolak motor di bawah terik matahari tu sejauh 12 km? atau nak naik je motor dgn tayar pancit tu menyebabkan tayar hancur dan rim bengkok? Atau nak call mekanik jalanan - tunggu 1 jam tengah panas dan lepas tu kena sembelih harganya?

Nanti saya sambung...

No comments: