Friday, January 23, 2009

sambungan : Bagai timun dengan durian...

Ketiga-tiga situasi yg saya nyatakan adalah lumrah bagi mana-mana penunggang motorsikal - lebih tepat lagi, bagi saya. Semua situasi itu adalah pengalaman sebenar saya sendiri. Saya yakin ia juga pernah dialami oleh penunggang2 yg lain.

Penunggang motorsikal umpama mentimun. Kereta dan lori umpama durian. Melanggar kena teruk, kena langgar lagilah teruk !

Di sisi diri kita ada 99 jalan kematian. Jalan yg mana akan kita lalui, hanya Allah yg tahu. Yang hari ini sihat, belum tentu esok pun sihat. Hari ini kita ada, esok mungkin kita dah tiada.

Sifat mahmudah yg ke-10 dalam kitab Zadul Muta'allim yg saya pelajari masa sekolah rendah dulu ialah "Zikrulmaut". Maksudnya : sentiasa mengingati mati.

Tak rugi mengingati mati. Yang rugi ialah merasakan kita akan hidup lama, lalu mengabaikan persiapan untuk ke alam sana...

Marilah kita sentiasa berwaspada dan bersiap siaga sementara masih ada masa.
Wallahu a'lam.

No comments: