Sunday, February 1, 2009

Cuti-Cuti Malaya (2)

Keluar dari Kuala Rompin, kami terus menuju ke Mersing. Destinasi : Pulau Tioman.

Sebenarnya ada 3 cara nak ke P.Tioman. Satu, naik feri dari Tanjung Gemuk, Rompin. Ke-2, naik feri dari Mersing, Johor. Ke-3, ambik flight dari Subang. Sebab bajet ciput, kami ambik feri dari Mersing (yg lebih dekat berbanding Tg.Gemuk). Dekat pun, jaraknya 82 km, kira-kira sejam suku naik feri ekspress. Tiket dewasa RM70 pergi balik. Kanak2 RM60.


Sekitar bulan 11 hingga 2 adalah musim tengkujuh. Angin kencang dan ombak kuat. Tapi, sbb kami dah ada kat sini, redah aje lah..


Ini feri Mersing-P.Tioman. Walaupun besar, tapi laju. Aircond nya pulak kuat. Sejukkk. Saya bertahan 20 minit je, pastu terpaksa pejam mata dan tidur sbb pening dilambung ombak. Kira mabuk laut la sikit...


Air laut di Tioman biru kehijauan. Ikan2 berwarna-warni bermain2 di bawah jeti. Pasirnya halus tapi berwarna agak kekuningan. Pantainya bersih. Patut la jadi antara 10 pulau tercantik di dunia...


Di Tioman ada banyak kampung. Tapi, tiada jalan darat macam kat Pangkor atau Langkawi. Perhubungan hanya gunakan bot. Ada sekolah, hospital dan pekan kecil. Budak sekolah yg tinggal jauh terpaksa tinggal kat asrama walaupun baru berumur 7 tahun.

Bekalan air paip terawat takde. Semuanya adalah air gunung yang disalurkan ke rumah masing2. Majoriti penduduk adalah Melayu. Mostly bekerja dalam bidang berkaitan pelancongan, selain menjadi nelayan.

Kami tak sempat ronda pulau sbb cuma sehari je. Kat sini ada marine park, kawasan di mana aktiviti memancing diharamkan. Ramai mat saleh yg turun snorkelling dan scuba diving. Mesti best kat bawah laut tu kan...


Ikan gong belang, kerapu, kerisi, kembung, selar papan, pari, cencaru dan lain2. Semuanya dipancing di sekitar pulau.

Di Tioman, semua ikan adalah fresh. Takde la makan ikan mata dah merah atau perut dah lembik macam kat KL. Kalau pegi ke Kg. Genting, ada sebuah gerai ikan bakar yang ummmmppphh ! Harga pun patut. Kami try sekor ikan "Gong Belang" bakar. Memang sedap. Manis. Tuan gerai sendiri yang pancing waktu siang, jual waktu malam.

Ikan gong belang.. kuat ikan ni..kalau tarik joran...fullamak..!


Ikan gong belang bakar. RM25 seekor. Kalau di darat, harganya RM35 - RM40 seekor.

Kalau ada rezeki dapat ke Tioman lagi, saya nak ke sebelah utara pulau. Di sana lebih banyak tarikan. Kalau nak ke sini, pastikan ada cash yang cukup. Kad kredit tak diterima. Harga makanan dan barang2 mahal sikit la berbanding di darat, maklum lah...pulau. Kira standard la kat mana2 pulau pun. Masa terbaik nak ke Tioman ialah antara April sampai September. Waktu tu angin dan ombak tenang. Kalau takut mabuk laut, beli la pil mabuk laut kat farmasi.


Insya Allah, lain kali kita datang lagi...

No comments: