Saturday, March 14, 2009

Muhasabah buat diriku...


Tatkala keputusan SPM 2008 diumumkan, seorang anak Melayu Islam dari Kelantan - Nik Nur Madihah Nik Mohd.Kamal ditabalkan sebagai pelajar terbaik Malaysia. Adik Nik Nur Madihah bersekolah di Maahad Muhammadi.

Beliau dapat 20A (19 A1 dan 1 A2). Syukur...Sebagai seorang pendidik di sebuah sekolah yg 80 % pelajarnya adalah non-Muslim, aku turut merasa bangga dengan kejayaannya.

Namun, kemudian hatiku tersentak. Beliau adalah anak seorang nelayan. Tambah sebak hatiku apabila gambarnya bersama ibu dan bapanya di hadapan rumahnya dipaparkan. Rumah itu pun bukan milik mereka - hanya rumah yang disewa dengan kadar RM90.00 sebulan, dan sudah tertunggak sewanya hampir setahun..

INIKAH ISTANA KEJAYAANNYA ? Allahu Akbar... !

Tertegun aku seketika. Dalam kedaifan hidup keluarganya, dia rupa2nya kaya dengan ilmu dan adab. Dulu, waktu kecilku, walaupun keluargaku bukan orang berada, tetapi kami tidaklah susah. Kalau dibandingkan dengan keluarga Adik Madihah, kami jauh lebih senang.

Sungguh...Adik Madihah dan keluarganya telah mencabar diri kita. Dengan segala kesenangan dan kemudahan yang ada di depan mata, mampukah kita menggapai kejayaan sepertinya?

Inilah waktunya kita perlu lebih bermuhasabah. Bagaimana kita gunakan nikmat yg telah Allah berikan kepada kita... Ayuh...marilah kita bermuhasabah !

No comments: