Wednesday, September 16, 2009

Ini penjelasanku...

Salam Syawal.

Dekat2 nak raya ni, tetiba nak bercerita juga ttg politik pulak.

Sekadar menjawab respon SAUDARA UMATMU diruangan chatbox saya, izinkan saya explain...

1. Adakah releven seorang Islam mengata @ mengutuk seorang Islam yang lain?

Saya kata : Ya dan tidak - bergantung kepada situasi dan keadaannya.
Dalam keadaan biasa, mengata dan mengutuk adalah termasuk dalam perbuatan dosa. Namun, dalam keadaan menentang kezaliman dan kemungkaran, ada keperluan untuk mengata untuk menyatakan sikap penentangan kita terhadap kemungkaran.

Kalau seorang Islam tu dah terang2 melakukan kezaliman dan kemungkaran - lebih2 lagi seorang yg berkuasa, kita wajib mencegahnya dengan tangan, lisan atau hati (hadith).

Panjang nak explain benda ni, tapi lebih mudah kalau ada satu-satu isu yang boleh kita fokuskan untuk dijadikan contoh.

2. Adakah seseorang itu diukur dengan satu tindakan yg tidak baik atau satu tindakan yang baik?

Saya kata : Dua-dua sekali. Dalam Surah Az-Zalzalah ayat 7 dan 8, Allah nyatakan setiap perbuatan kita sama ada yg baik atau buruk akan dilihat (dihitung)walaupun perbuatan itu hanya sebesar zarah (atom - yg paling halus).

3. Jika seorang pemimpin sudah jauh tersasar daripada matlamat sebenar dan mengikut perasaan adakah pemimpin itu layak untuk diikuti?

Saya kata : Sudah tentu tidak !

4. Adakah UMNO tidak sama seperti parti yg lain?

Saya kata : Parti yang lain tu parti apa ye? Dan persamaan tu dalam konteks apa? Saya tidak jelas dgn soalan ini kerana terlalu umum. Namun kalau berdasarkan entry saya, jelas UMNO tidak menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai asas perlembagaan dan perundangannya - dan tidak juga cuba menjadikan Quran dan Sunnah sebagai asas perlembagaan negara walaupun sudah lebih 53 tahun memerintah.

Islam bukan semata2 membina bangunan masjid, tapi yg lebih penting membina umat manusianya, human capitalnya. Dan asas pembinaan manusia itu ialah dengan merujuk manualnya - iaitu Al-Quran.

5.Minyak mengikut harga dunia.. jadi besyukurlah walaupun naik sedikit.. kita sebagai warga Malaysia dan orang melayu jgn lah asyik bergaduh dan fitnah menfitnah.

Saya kata : Soal minyak ni dah terlalu panjang perdebatannya. Saya jawab mudah je. Malaysia negara pengeluar minyak. Apabila harga minyak dunia naik, Malaysia turut dapat keuntungannya. Jadi, kenapa harus bebankan rakyat dengan kenaikan itu sedangkan keuntungan negara telah meningkat?

Betul, saya setuju sangat. Orang Melayu janganlah asyik bergaduh dan menfitnah. Tapi malangnya, orang Melayu juga yg menzalimi bangsanya sendiri.

Yang sumbat orang Melayu dalam ISA adalah orang Melayu.
Yang menafikan hak orang Melayu Kelantan dapat royalti minyak adalah orang Melayu.
Yang penjarakan orang Melayu atas tuduhan yang direka2 adalah orang Melayu.

Yang pukul dan siram air asid kpd orang Melayu adalah orang Melayu.
Yang jual tanah orang Melayu kepada Singapura adalah orang Melayu.
Yang robohkan penempatan orang Melayu di Kg. Berembang, Kg. Chubadak dan banyak tempat lain adalah orang Melayu.

Abih tu, macam mano ?

5. Tidak terfikir ke? orang cina dan india sedang seronok melihat gelagat org melayu bergaduh dan bertekak sesama sendiri? inginkah kita kehilangan kerajaan sendiri? seperti kerajaan Islam di Thai?

Saya kata : Siapa yang tak sayangkan tanahair Malaysia ni? Sebab itulah kita berjuang nak selamatkannya daripada terus dijual dan di hancurkan oleh segelintir pemimpin Melayu sendiri. Rasulullah dulu berperang menentang bangsanya sendiri iaitu Arab Quraisy kerana mereka menentang hukum Allah. Soal bangsa adalah no.2 - kita berjuang kerana Allah atas sebab nak daulatkan Islam.

Kalaulah Allah menilai mulianya sesuatu bangsa, nescaya bangsa Arab adalah bangsa paling mulia. Tapi tidak ! Nabi kata, tiada bezanya bangsa arab dan bukan arab melainkan dgn taqwa.

Bangsa bukan perjuangan kita, tapi Islam. India atau cina atau apa2 bangsa pun, selagi dia mahukan Islam, maka dia adalah saudara kita. Tiada mulianya bangsa Melayu berbanding bangsa2 lain kalau iman dan Islam sudah tercabut dari jiwanya !

No comments: