Tuesday, September 15, 2009

Syukur Ya Rabb... mereka akhirnya merasai udara kebebasan...

Apabila saya online pagi ni - 26 Ramadhan - saya terkejut membaca satu berita : 5 orang tahanan tanpa bicara ISA akan dibebaskan petang ini.

Alhamdulillah...

Saya tiba2 jadi sebak. Mereka bukan ahli keluarga saya, bukan rakan2 saya, tapi mereka adalah saudara satu akidah saya yang telah dipisahkan dengan keluarga tersayang dan dizalimi sekian lama.

Walaupun saya tak kenal mereka, apatah lagi mereka tak kenal saya, tapi saya merasa dekat dengan saudara2 Islam saya yang dizalimi ini.

Saudara Mat Sah Sahray dan Dr. Abdullah Daud telah ditahan tanpa bicara sejak hampir 8 tahun lalu.

Saudara Mohd Nasir Ismail @ Hassan, Ahmad Kamil Md Hanapiah dan Muhammad Amir Md Hanapiah pula dah ditahan lebih 2 tahun.

Saya sering membayangkan betapa sukarnya kehidupan isteri dan anak2 tahanan itu selama mereka ditahan, dan betapa gembiranya anak2 dan isteri meraka menyambut kepulangan ayah dan suami - lebih2 lagi menjelang 3 hari sebelum Syawal ini.

Syukur Ya Rabb...

Terima kasih la Menteri Dalam Negeri. Tapi sebenarnya, tak perlu ucap terima kasih pun.

Kenapa?

Apa perlu mengucapkan terima kasih kepada pihak yang menghukum kita tanpa bicara yang tidak mahu lagi menyiksa kita semata-mata kerana bimbang kepentingan politik mereka akan terjejas jika terus menyiksa orang yang tidak dibuktikan kesalahannya.

Perlu diingat bahawa apabila mereka berhenti menyiksa, ia dibuat kerana kepentingan politik mereka serta untuk dijadikan modal kempen mereka. Bukan kerana mereka mempunyai sifat ihsan.

Akta zalim ini tetap wajib dihapuskan dan bebaskan semua tahanan atau bicarakan mereka di mahkamah terbuka.

Semestinya, Fajar Syawal nanti adalah detik paling bermakna buat mereka dan kita semua...

SALAM EIDULFITRI...

No comments: